Die Berufliche Rehabilitation, Heft 1 / 2022
Frauen mit Autismus und Beruf von Matthias Dalferth | Literaturverzeichnis
American Psychiatric Association (Hrsg.) (2018). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-5®. Deutsche Ausgabe herausgegeben von P. Falkai und H.-U. Wittchen, mitherausgegeben von M. Döpfner, W. Gaebel, W. Maier, W. Rief, H. Saß und M. Zaudig. 2., korrigierte Auflage. Hogrefe: Göttingen.
Attwood, Tony (2008). Ein ganzes Leben mit dem Asperger-Syndrom. Stuttgart: Trias.
auticon (2019). Die sozialen Herausforderungen autistischer Frauen. Abgerufen am 16.04.2020 von https://auticon.com/social-challenges-autistic-women/.
Autism Europe (2014). Autism and Work. Together we can. A report on good practices in employment for people with autism from across Europe. Brussel. Abgerufen am 16.07.2020 von https://www.autismeurope.org/wp-content/uploads/2014/03/Report-on-autism-and-employment_EN.pdf.
Baldwin, S., Costley, D. (2015). The experiences and needs of female adults with high-functioning autism spectrum disorder. Autism, 20 (4), 1--13. https://doi.org/10.1177/1362361315590805.
Bargiela, S., Steward, R., Mandy, W. (2016). The experiences of late-diagnosed women with autism spectrum conditions: An investigation of the female autism phenotype. Journal of Autism and Developmental Disorders, 46 (10), 3281--3294. https://doi.org/10.1007/s10803-016-2872-8.
Bissonnette, B. (2013). Aspergers Syndrome Workplace Survival Guide. A neurotypical’s secrets for success. London, Philadelphia: JKP.
Booth, J. (2016). Autism equality in the workplace. Removing barriers and challenging discrimination. London, Philadelphia: JKP.
Burt, D. B., Fuller, S. P., Lewis, K. R. (1991). Competitive employment of adults with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders 21, 237--242. https://doi.org/10.1007/BF02284763 .
Chiang, H., Cheung, Y., Li, H. & Tsai, L. (2013). Factors associated with participation in employment for high school leavers with autism. Journal of Autism and Developmental Disorders, 43 (8), 1832-1842. https://doi.org/10.1007/s10803-012-1734-2.
Cook, B. (2019). Autistic woman in the workplace. Abgerufen am 20.02.2021 von https://barbcook.com.au/2019/11/15/autistic-women-in-the-workplace-by-barb-cook/.
Dalferth, M. (2014a). Eine Frage der Einstellung. Berufsausbildung und Begleitung für eine Tätigkeit auf dem allgemeinen Arbeitsmarkt. Entwicklungen und Perspektiven. In: Autismus in Forschung und Gesellschaft. Hrsg. von autismus Deutschland e.V. Karlsruhe: von Loeper, 223-240.
Dalferth, M (2014b). Berufliche Perspektiven für junge Menschen mit Autismus in Berufsbildungswerken. Die Berufliche Rehabilitation, 28 (4), 319-333.
Dalferth , M. (2017). Menschen aus dem autistischen Spektrum und ihre Teilhabe an Arbeit in Deutschland und in westlichen Gesellschaften. autismus, 83, 35--38.
Dalferth, M. (2021). Zur Prävalenz von Autismus bei Mädchen und Frauen – Erklärungsmodelle und aktuelle Entwicklungen. Behindertenpädagogik - Vierteljahresschrift für Behindertenpädagogik und Integration Behinderter in Praxis, Forschung und Lehre, 60 (4).
Dean, M., Harwood, R., Kasari, C. (2017). The art of camouflage: Gender differences in the social behaviors of girls and boys with autism spectrum disorder. Autism, 21 (6), 678-689. https://doi.org/10.1177/1362361316671845.
DGKJP, DGPPN. S3-Leitlinie Autismus-Spektrum-Störungen im Kindes-, Jugend- und Erwachsenenalter. Teil 1: Diagnostik. 2016. Abgerufen am 22.2.2021von http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/028-018.html.
Dias, I. (2019). ‘I understand exactly who he is’: Moms discover they share autism with their children. Abgerufen am 30.06.2020 von The Washington Post, June 11, 2019. https://www.washingtonpost.com/health/i-understand-exactly-who-he-is-moms-discover-they-share-autism-with-their-children/2019/06/07/a8c6d06a-5fc4-11e9-9ff2-abc984dc9eec_story.html
Dudley, C., Nicholas, D., Zwicker, J. (2015). What do we know about improving employment outcomes for individuals with autism spectrum disorder? The School of Public Policy, University of Calgary, 8 (32), 1-32. https://doi.org/10.11575/sppp.v8i0.42538.
Eaton, J. (2018). A guide to mental health issues in girls and young women on the autism spectrum. Diagnosis, intervention and family support. London: JKP.
Farley, M., Cottle, K. J., Bilder, D., Viskochil, J., Coon, H., & McMahon, W. (2018). Mid-life social outcomes for a population-based sample of adults with ASD. Autism research: official journal of the International Society for Autism Research, 11(1), 142-152. https://doi.org/10.1002/aur.1897.
Fombonne, E. (2011). How frequent are ASC in the general population. In: S. Bölte, J. Hallmayer (Eds.) Autism Spectrum Conditions, 61-62. Cambridge: Hogrefe.
Frank, F., Jablotschkin, M., Arthen, T., Riedel, A., Fangmeier, Th., Hölzel, L.P.& Tebartz van Elst, L. (2018). Bildungs- und Beschäftigungsstatus von Erwachsenen mit Autismus-Spektrum-Störungen in Deutschland - eine Querschnittserhebung. BMC Psychiatrie 18, 75. https://doi.org/10.1186/s12888-018-1645-7 .
Gawronski, A., Kuzmanovic, B., Georgescu, A., Kockler, H., Lehnhardt, F.-G., Schilbach, L., Volpert, K.& Vogeley, K. (2011). Erwartungen an eine Psychotherapie von hochfunktionalen erwachsenen Personen mit einer Autismus-Spektrum-Störung. Fortschritte der Neurologie, Psychiatrie. 79, 647-654. http://dx.doi.org/10.1055/s-0031-1281734.
Grandlin, T. (1999). Choosing the Right Job for People with Autism or Asperger's Syndrome. Abgerufen am 11.02.2021 von https://www.iidc.indiana.edu/irca/articles/choosing-the-right-job-for-people-with-autism-or-aspergers-syndrome.html .
Hawkins, G. (2006) How to find work that works for people with Asperger Syndrome. The ultimate guide for getting people with Asperger Syndrome into the workplace (and keeping them there!). London, Philadelphia: JKP.
Hayward, S. M., Stokes, M.A. & McVilly, K. R. (2017). The labour market experiences of woman with high autistic traits. Poster 181 270 at INSAR-Congress San Francisco.
Hayward, S. M., McVilly, K. R. & Stokes, M.A. (2019). “I Would Love to Just Be Myself”: What autistic women want at work. Autism in Adulthood, 1 (4), 297-305. http://doi.org/10.1089/aut.2019.0020.
Hedley, D., Uljarević, M., Cameron, L., Halder, S., Richdale, A., & Dissanayake, C. (2017). Employment programmes and interventions targeting adults with autism spectrum disorder: A systematic review of the literature. Autism: The International Journal of Research and Practice, 21(8), 929–941. https://doi.org/10.1177/1362361316661855.
Hendrickx, S. (2009). Asperger syndrome and employment. What people with Asperger Syndrome really really want. London, Philadelphia: JKP.
Hill, A. (2017). Mothers with autism. „I mothered my children in a very different way“. The Guardian, Sa 15 Apr 2017 06.30 BST . Zuletzt geändert am Mi 20 Sep 2017 19.08 BST. Abgerufen am 22.07.2020 von https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2017/apr/15/women-autistic-mothers-undiagnosed-children.
Hofvander , B, Delorme, R., Chaste, P., Nydén, A., Wentz, E., Stahlberg, O., Herbrecht, E., Stopin, A., Anckarsäter, H., Gillberg, Ch., Rastam, M.& Leboyer, M., (2009). Psychiatric and psychosocial problems in adults with normal-intelligence autism spectrum disorders. BMC Psychiatry, 9 (35). doi.org/10.1186/1471-244X-9-35.
Holbein, J. (2019). Bitte nicht stören. Abgerufen am 15.4.2020 aus: Die Zeit https://www.zeit.de/arbeit/2019-11/autismus-outing-beruf-arbeit-vorurteile/komplettansicht?print.
Holwerda, A., van der Klink, J. J., Groothoff, J. W., & Brouwer, S. (2012). Predictors for work participation in individuals with an autism spectrum disorder: a systematic review. Journal of Occupational Rehabilitation, 22(3), 333–352. https://doi.org/10.1007/s10926-011-9347-8.
Howlin, P., Moss, P. (2012). Adults with autism spectrum disorders. The Canadian Journal of Psychiatry, 57 (5), 275--283. https://doi.org/10.1177/070674371205700502.
Howlin P. (2013). Social disadvantage and exclusion: adults with autism lag far behind in employment prospects. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 52(9), 897–899. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2013.06.010.
Institut der Deutschen Wirtschaft Köln e.V. (Hrsg.) IW (2019a). REHADAT-Wissensreihe. „Klare Sprache statt Klischees“. Berufliche Teilhabe von Menschen mit Autismus. REHADAT 16.07.2019. Abgerufen am 01.07.2020 von https://www.integrationsaemter.de/REHADAT-Autismus/882c/index.html.
Institut der Deutschen Wirtschaft Köln e.V. (Hrsg.) IW (2019b). Es hakt noch bei der Aufklärung. Ergebnisse der REHADAT-Befragung “ Mit Autismus im Job“. Abgerufen am 9.2.2021 von https://www.rehadat.de/export/sites/rehadat-2021/lokale-downloads/rehadat-publikationen/auswertung-umfrage-autismus.pdf.
Jarząbek, E., Lewis, B., Ellison, K.S., Wolf, J.M., Rolison, M., Winkelman, T., Day, T., McNaughton, K., Foss-Feig, J.& McPartland, J. (2018). Sex similarities and differences in autism presentation in adulthood. Poster 126.045 at INSAR Congress Rotterdam, May 9.-11.
Jensens, I. (2014). Von Frauen und Mädchen veröffentlichte Biographien zum Thema Coping-Strategien. In: Tagungsband 7. WGAS-Tagung Frankfurt. http://wgas-autismus.org/wp-content/uploads/2015/05/tagungsband_wtas_2014.pdf.
Kapchinsky, L., Fox, G. (2004). Workplace bullying and NLD/AS individual. In: Y. Fast (Ed.) Employment for individuals with Asperger Syndrome or non-verbal learning disability. Stories and strategies. London, New York: JKP, 262—280.
Kirchner, J.Ch.; Dziobek, I. (2014). Toward the successful employment of adults with autism: A first analysis of special interests and factors deemed important for vocational performance. Scandinavian Journal of Child and Adolescent Psychiatry and Psychology 2 (2), 77-85. https://doi.org/10.21307/sjcapp-2014-011.
Krug, W. (2017). Kriterienkatalog der Berufsbildungswerke für die Ausbildung von jungen Menschen mit Autismus. Die Berufliche Rehabilitation 31 (4), 261-272
Lawer, L., Brusilovskiy, E., Salzer, MS.& Mandell, DS. (2009). Use of vocational rehabilitative services among adults with autism. Journal of Autism and Develop-mental Disorders 39 (3), 487--494. https://doi.org/10.1007/s10803-008-0649-4.
Lee, C. (2020). 31 Great Jobs for Autistic People in a Huge Range of Industries. Abgerufen am18.02.2021 aus: Trade Schools, Colleges and Universities. https://www.trade-schools.net/articles/jobs-for-autistic-people#autistic-adults.
Lehnhardt, F. G., Gawronski, A., Volpert, K., Schilbach, L., Tepest, R., & Vogeley, K. (2012). Das psychosoziale Funktionsniveau spätdiagnostizierter Patienten mit Autismus-Spektrum-Störungen-eine retrospektive Untersuchung im Erwachsenenalter [Psychosocial functioning of adults with late diagnosed autism spectrum disorders--a retrospective study]. Fortschritte der Neurologie-Psychiatrie, 80(2), 88–97. https://doi.org/10.1055/s-0031-1281642.
Lindsay, S., Osten, V., Rezai, M.& Bui, S. (2019). Disclosure and workplace accommodations for people with autism: A systematic review. Disability Rehabilitation 7, 1-14. https://doi.org/10.1080/09638288.2019.1635658.
Lipinski, S. (2020) Autismus. Das Selbsthilfebuch. Leitfaden für ein Leben mit autistischen Besonderheiten. Balance: Köln.
Livingston, L.A., Shah P. & Happé, F. (2019). Compensatory strategies below the behavioural surface in autism: a qualitative study. Lancet Psychiatry, 6, 766-777. https://doi.org/10.1016/S2215-0366(19)30224-X.
Mafdis, M. (2016). Yes She Can. Developing skills for young woman with autism. Abgerufen am 18.04.2020 von https://developer.ibm.com/dwblog/2016/yes-she-can-employment-skills-girls-autism/ .
Malia, J. (2020). My daughter and I were diagnosed with autism on the same day. Autistic moms can face judgment while struggling with their own diagnosis and advocating for their children. Abgerufen am 24.07.2020 von New York Times, April 15. https://www.nytimes.com/2020/04/15/parenting/autism-mom.html
Mandavilli, A. (2015). The lost girls. Misdiagnosed, misunderstood or missed altogether. Many women with autism struggle to get the help they need. Abgerufen am 24.03.2020 von https://www.spectrumnews.org/features/deep-dive/the-lost-girls/ .
Mandy, W., Chilvers, R., Chowdhury, U., Salter, G., Seigal, A.& Skuse, D. (2012). Sex differences in autism spectrum disorder: evidence from a large sample of children and adolescents. Journal of Autism and Developmental Disorders 42 (7), 1304--1313. https://doi.org/10.1007/s10803-011-1356-0.
Mavranezouli, I., Megnin-Viggars, O., Cheema, N., Howlin, P., Baron-Cohen, S., & Pilling, S. (2014). The cost-effectiveness of supported employment for adults with autism in the United Kingdom. Autism, 18(8), 975- 984. https://doi.org/10.1177/1362361313505720.
Migliore, A., Timmons, J., Butterworth, J. & Lugas, J. (2012). Predictors of employment and postsecondary education of youth with autism. Rehabilitation Counseling Bulletin, 55 (3), 176--184. https://doi.org/10.1177/0034355212438943.
Mitchell, W., Nicholas, D.B.& Qi, S. (2019). Woman with ASD: Outcomes of a pre-employment program. Poster 233.021 at INSAR Congress Montreal.
Moseley, R.L., Hitchiner, R.& Kirkby, J.A. (2018). Self-reported sex differences in high-functioning adults with autism: a meta-analysis. Molecular Autism, 9 (33). https://doi.org/10.1186/s13229-018-0216-6.
Müller, K. (2015) Autismus und Arbeit. Inklusion von Menschen im autistischen Spektrum in das Arbeitsleben. Wissenschaftliche Arbeiten zum Autismus-Spektrum, Bd.4.:Wroclaw: Rad und Soziales.
Müller, E., Schuler, A., Burton, B.A. &Yates, G.B. (2003). Meeting the vocational support needs of individuals with Asperger syndrome and other autism spectrum disabilities. Journal of Vocational Rehabilitation,18 (3),163–175.
Müller-Remus, D. (2020). Autismus und Arbeit. Eine Zwischenbilanz. In: Autismus. Stärke oder Störung. Hrsg. von autismus Deutschland e.V. Karlsruhe: von Loeper, 263-273.
Nagib, W., Wilton, R. (2019). Gender matters in career exploration and job-seeking among adults with autism spectrum disorder: evidence from an online community. Disability Rehabilitation, 9, 1-12. https://doi.org/10.1080/09638288.2019.1573936.
National Autism Society (NAS) (2020). Understanding the workplace, a course for autistic women who are working, including those with Asperger syndrome. A course developed and delivered by autistic women. Abgerufen am 14.04.2020 von https://www.autism.org.uk/professionals/training-consultancy/employment/women.aspx.
Pohl, A. L., Crockford, S. K., Blakemore, M., Allison, C. & Baron-Cohen, S. (2019). A comparative study of autistic and non-autistic women’s experience of motherhood. Molecular Autism, 11 (3). https://doi.org/10.1186/s13229-019-0304-2.
Preißmann, Ch. (2012). Asperger. Leben in zwei Welten. Stuttgart: Trias.
Preißmann, Ch. (2013). Überraschend anders. Mädchen & Frauen mit Asperger. Stuttgart: Trias.
Proft, J., Schoofs, T., Krämer, K., & Vogeley, K. (2017). Autismus im Beruf. Weinheim, Deutschland: Beltz
Reich, K. (2018). Berufliche Perspektiven von Autisten. Ein Balanceakt zwischen Anpassung und Abgrenzung. Hamburg: Dr. Kovač.
Remschmidt, H., Kamp-Becker, I. (2007). Das Asperger-Syndrom – eine Autismus-Spektrum-Störung. Deutsches Ärzteblatt 104 (13), A 873-882.
Riedel, A., Schröck, C., Ebert, D., Fangmeier, T., Bubl, E., & Tebartz van Elst, L. (2016). Überdurchschnittlich ausgebildete Arbeitslose-Bildung, Beschäftigungsverhältnisse und Komorbiditäten bei Erwachsenen mit hochfunktionalem Autismus in Deutschland. Psychiatrische Praxis, 43(1), 38–44. https://doi.org/10.1055/s-0034-1387494.
Roux, A.M., Shattuck, P.T., Rast, J.E., Rava, J.A., & Anderson, K. A. (2015). National Autism Indicators Report: Transition into Young Adulthood. Philadelphia, PA: Life Course Outcomes Research Program, A.J. Drexel Autism Institute, Drexel University.
Rynkiewicz, A, Janas-Kozik, M.& Słopień, A. (2019). Girls and women with autism. Dziewczęta i kobiety z autyzmem. Psychiatria Polska, 53(4),737-752. https://doi.org/10.12740/PP/OnlineFirst/95098.
Schaller, J.& Yang, N. (2005). Competitive employment for people with autism: Correlates of successful closure in competitive and supported employment. Rehabilitation Counseling Bulletin, 49 (1), 4--16. https://doi.org/10.1177/00343552050490010201.
Schoofs, Th. et al. in Vogeley, K. (2020) Autismus und Arbeitswelt. Entnommen am 22.02.2021.https://www.autismus.de/fileadmin/VERANSTALTUNGEN/Bundestagung/Tagungsrueckschau_BUTA_2020/Vogeley-Beruf-Luebeck-2020.pdf.
Schuck, R.K., Flores, R.E., & Fung, L.K. (2019). Brief Report: Sex/Gender Differences in Symptomology and Camouflaging in Adults with Autism Spectrum Disorder. Journal of Autism and Developmental Disorders, 49(6), 2597-2604. https://doi.org/10.1007/s10803-019-03998-y.
Schuwerk, T., Kunerl, E., Schilbach, L.& Witzmann, M. (2020). Bayerische Autismusumfrage 2019. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bvb:m347-dtl-0000001810.
Scott, M., Falkmer, M., Girdler, S.,& Falkmer, T. (2015). Viewpoints on factors for successful employment for adults with Autism Spectrum Disorder. PLOS ONE 10 (11), e0143674. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0143674.
Shattuck, P. T., Narendorf, S. C., Cooper, B., Sterzing, P. R., Wagner, M., & Taylor, J. L. (2012). Postsecondary education and employment among youth with an autism spectrum disorder. Pediatrics,129 (6), 1042--1049. https://doi.org/10.1542/peds.2011-2864.
Simone, R. (2012). Aspergirls. Die Welt der Frauen und Mädchen mit Asperger, Weinheim, Basel: Beltz.
Simone, R. (2016). Asperger im Berufsleben. Ein Muss für Menschen mit Autismus und deren Arbeitgeber, Lehr- und Begleitpersonen. St. Gallen: Autismusverlag.
Specialisterne (2020). Specialisterne Foundation. Abgerufen am18.02.2021. https://specialisternefoundation.com/about-us/.
Steinhaus, M. (2013). Eine Therapiegruppe nur für Frauen. In: Ch. Preißmann, Überraschend anders - Mädchen und Frauen mit Autismus. Stuttgart: Trias,155--162.
Stiftung Liebenau (2020). „Die ist doch nur schlecht erzogen“: Autismus bei Mädchen und Frauen. Fortbildungsreihe der Stiftung Liebenau, Ravensburg am 04.02.2020. Abgerufen am 15.04.2020 von https://www.stiftung-liebenau.de/bildung/aktuelles/neues/detailansicht/news/die-ist-doch-nur-schlecht-erzogen-autismus-bei-maedchen-und-frauen/.
Taylor, J.L., DaWalt, L, S., Marvin, A., Law, J.K.& Lipkin, P. (2019). Sex differences in employment and supports for adults with autism spectrum disorder. Autism, 23 (7), 1711-1719. https://doi.org/10.1177/1362361319827417.
Wanninger-Bachem, S. (2016). Asperger am Arbeitsplatz: Wie zeigt sich mein Autismus? Abgerufen am 15.04.2020. https://silkewanningerbachem.wordpress.com/2016/11/24/asperger-am-arbeitsplatz-wie-zeigt-sich-mein-autismus-von-a-bis-z/
Wilkinson, S. (2017). 'It's Exhausting': The hidden struggle of working women with autism. Autistic women can go for years without diagnosis, and struggle at work as a result. One company is determined to do something about it. Abgerufen am 14.04.2020. https://www.vice.com/en_us/article/vb4d89/hidden-struggle-working-women-autism-auticon.